971_Flygere_fra_Molde.jpg
Før avdukingen av monteren på Molde lufthavn Årø, underholdt Molde korforening med kjente sanger fra krigstiden. (Fotograf: Ola Gjendem)

Flygere fra Molde

På Molde lufthavn, Årø er det plassert en monter som forteller om flygere og personell i flyvåpenet fra Molde og Molderegionen, som var aktive under krigen 1940-45. Monteret ble satt opp i slutten av april 2006 og avduket lørdag 29. april 2006. Samme dag var det blomsternedleggelse og taler ved bauta over Fridtjof Aandahl. Avduking av monteret ble foretatt av Generalmajor Nils Weyer Arveschoug.

Under arrangementet talte også Ordfører Jan Petter Hammerø, Generalinspektøren for Luftforsvaret, Generalmajor Stein Erik Nodeland og Lufthavnsjef John Offenberg. Molde korforening underholdt med sanger fra krigstida. Programmet ble ledet av Major Dag Torhaug, HV 11.

Etter høytideligheten inne i avgangshallen ble det arrangert byvandring på flyplassen med innlagt demonstrasjonsflyging og falskjermhopping.

Bak arrangementet stod en gruppe lokale ildsjeler i godt samarbeid med AVINOR, SAS og HV 11.

Her gjengir vi tekstene som finnes i monteret:

Det norske flyvåpenet

Flyvåpenet var fra 1912 til 1944 organisert i Marinens Flyvevåpen og Hærens Flyvevåpen. I 1944 ble de to enhetene slått sammen til Luftforsvaret. Hærens og Marinens flyvevåpen var mobilisert fra høsten 1939. Flyparken var umoderne på grunn av den rivende tekniske utviklingen på 1930-tallet. Den 9. april 1940 var 62 av hærens fly og 28 av marinens klare til innsats.

Det norske flyvåpenet utenfor Norge under Andre verdenskrig

Etter at kampene i Norge var over den 10. juni 1940, reiste mange norske flygere og flymannskap over til Storbritannia eller Canada. De ble stammen i et nytt norsk flyvåpen som fortsatte kampene utenfor Norge. Det ble opprettet fire norske skvadroner etter britisk mønster som opererte under kommando av britiske Royal Air Force.

330 (N) skvadron ble opprettet i Storbritania i 1941, og tilhørte Marinens Flyvevåpen. Denne ekskorterte konvoier og jaktet på finetlige ubåter og fly. I starten hadde 330 (N) skvadronen 24 enmotors Northrop N-3PB sjøfly som ble erstattet med Consolidated PBY Catalina flybåter. Skvadronen ble først stasjonert på Island. I 1943 ble den flyttet til Oban i Skotland, og senere samme år til Shetland. Hovedoppgaven var patruljering i Nord-atlanteren på jakt etter tyske ubåter og krigsskip.

331 (N) skvadron ble opprettet i Storbritania og tilhørte Hærens Flyvevåpen. Skvadronen ble satt opp med Hawker Hurricane jagerfly. I november 1941 ble disse byttet ut med Spitfire. Fra høsten 1941 til mai 1942 var 331 (N) skvadronen stasjonert på Orkenøyene. I mai 1942 ble den overført til North Weald utenfor London. I april 1944 ble 331 (N) og 332 (N) skvadronene overført til Bognor flyplass på kanalkysten og satt inn i angrep mot tyske mål på den franske kanalkysten. Senere ble 331 (N) overført til Frankrige, Belgia og Nederland, og fulgte den allierte fremrykkningen op kontinenetet til krigens slutt.

332 (N) skvadron ble opprettet i Storbritania i 1942 og tilhørte Hærens Flyvevåpen. Skvadronen var satt opp med Spitfire jagerfly og oppererte fra North Weald utenfor London. I 1944 ble skavdronen sammen med 331 overført til Bognor flyplass på kanlkysten og satt inn i angrep mot tyske mål på den franske kysten.Senere ble 332 (N) overført til Frankrige, Belgia og Nederland, og fulgte den allierte fremrykkningen op kontinenetet til krigens slutt.

333 (N) skvadron ble opprettet i Storbritania i 1943. Den tilhørte Marinens Flyvevåpen og var stasjonert i Skotland under kommando av British Coastal Command. Skvadronen fløy Catalina flybåter og de Haviland DH 98 og Mosquito jagerbombere. Operasjonsområdet var Nordsjøen og norskekysten. Skvadronens oppdrag var jakt på ubåter, rekognosering mot Norge, angrep mot tyske skip ogspesialoppdrag som for eksempel ilandsetting av agenter.

Fra Molde tjenestegjorde disse menn i flyvåpenet under Den andre verdenskrig:

  • Fritjof Aandahl
  • Nils Weyer Arveschoug
  • Birger Chr. Dahl
  • Tor Efterdal
  • Hagbard Falk
  • Odd M. Grønningseter
  • Leif Hamre
  • Trygve Kleve
  • Fritjof Krohn
  • Bjarne Larsen
  • Nils Henrik Heiberg Sundby
  • Bjørn Venås
  • Petter Østevik
  • Sverre Østevik (tilhørte Royal South African Air Force)

Bilde 1: I begynnelsen av juli 1941 rømte Birger Chr. Dahl og Fritjof Krohn til Sverige for å melde seg til tjeneste ved de norske styrkene i utlandet. Etter to år kom de til den norske flyskolen Little Norway i Canada. De var ferdig utdannet piloter i februar 1945. Ved krigens slutt var de stasjonert ved Tern Hill, en flyplass syd for Liverpool. De kom hjem til Molde julaften 1945.

Bilde 2: Den norske flyskolen i Canda, Little Norway utdannet piloter, flymannskap og teknisk personell av alle kategorier som tjenestegjorde i de norske og ved enkelte britiske skvadroner. Birger Chr. Dahl på vei inn i et American Harward T6 treningsfly, 1944.

Bilde 3: Kvaliteten på de norske flygerne var svært god. De to norske Spitfireskvadronene ble rangert som nr 1 og 3 i det britiske Fighter Command for året 1943. Fritjof Krohn ved en Spitfire Mk IX B.

Tekst til bilde som viser drakten og effektene i monteren (bilde av flygeren i monteren med piler til de forskjellige effektene):

  • Flygerdrakt
  • Royal Airforce flyhjelm RAF type C med høretelefoner, briller (Googles, RAF, Mk VIII) og oksygen maske (G type) med mikrofon. Dette utstyret ble brukt i siste del av Andre verdenskrig.
  • Overtrekksdress Sidcot med elektrisk oppvarming. Denne versjonen var i bruk fra 1941 til å bære over standard "battle" uniform.
  • Redningsvest Mae West. Vesten har faste og oppblåsbare flyte-elementer. I bruk fra 1943.
  • Fallskjerm Irving Parachute, seat type. Canadisk konstruksjon, foretrukket av allierte jagerflygere.
  • Pelsforede støvler, i semsket saueskinn, RAF 1940.
  • Kompasset var standard i britiske fly, blant annet i Spitfire.
  • Kofferter som pilotene i Little Norway brukte ved reisen tilbake til Storbritannia.

Effektene har tilhørt Birger Chr. Dahl fra Molde.

Del

Arkiv: artikler

Kvalfangst

Berit Drejer, Bjørn Ringstad, Per Arnt Harnes, Ole Mindor Myklebust og Ottar Befring forteller.

Les mer.

Det spøker i Molde og Romsdal

Hvem er det som går igjen i Superbgården hvor Molde bymuseums fortellerkvelder blir arrangert? Hvorfor ble læreren livredd og sendte elevene hjem fra skolen? Hva skjedde da mørebiskopen drev åndeutjaging i Molde?

Les mer.

Husker du sjauerne på kaia?

Nå kan du se bilder av dem i en unik fotoutstilling Molde bymuseum har laget i butikkvinduene i Amtmann Krohgs gate 3. Bildene viser byens fargerike sjauere og transportarbeidere i arbeid. Utstillingen gir et lite blikk tilbake på livet på kaia rundt 1950. Utstillingen På kaia er åpen døgnet rundt, er gratis og blir stående ut januar.

Les mer.

Første nordmann på Nordpolen?

Moldes ukjente polfarer Trygve Berge viser film og forteller fra Nordpolen, Nordvestpassasjen, Svalbard og jorda rundt med Saga Siglar.

Les mer.