901_Elbred.jpg
Kaspar Nyhagen med mopeden. (Fotograf: Lasse Vike)

Fraktebåten Elbred

I slutten av 1960-årene og tidlig i 1970-årene var fraktebåten Elbred et fast innslag i livet på havna i Molde. Elbred fraktet sand fra Veblungsnes og noe gods for Romsdal sals- og kjøpelag/ Nordmøre og Romsdal Felleskjøp. Kaspar Nyhagen var en markant fører av båten i disse årene.

Båten var opprinnelig bygd i Skottland, byggeåret er ukjent. Båten var eid av AS Den norske Stok- & Klipfiskfabrik som brukte den som føringspram under navnet "Confidentia". Etter selskapets konkurs i 1933 ble den solgt til Elander Bredland fra Flakk i Lofoten som var bosatt i Ålesund. Bredland bygget om prammen og satte inn motor. Rederen tok de første bokstavene i eget navn og laget båtnavnet "Elbred".

Elbred ble ombygget på Vestnes i 1933, og fikk satt inn en firetaktsmotor. Etter ombyggingen fikk båten målene: 53,9 fot lang, 18,2 fot bred og 5,8 fot dyp, 29,00 bruttotonn, 13,11 nettotonn. Denne ble senere utskiftet med en 30 hk Laval-motor. Under krigen ble Elbred fiskeriregistrert som M-33-VA.

Elander Bredland brukte båten i hovedsak til sandfrakting i Sunnmørsfjordene. I 1954 ble båten overtatt av Bredlands svigersønn Hans Sundalsfoll. Sigurd Botn, fra Austefjord i Volda kjøpte den i 1963 og fortsatte med sandfrakting. Botn solgte båten videre til Per Sande i Sandsbukta i Fræna. Sande drev også sandfrakting med båten, men den gikk også en del for Felleskjøpet. Kaspar Nyhagen fra Bud, som bodde i Molde, overtok etter hvert driften av båten.

Om kvelden 13. desember 1972 gikk båten fra Molde antagelig for å gå til Veblungsnes for å laste sand. Det var to mann om bord. Nyhagen var syk og lå på sykehus. Karene om bord hadde visstnok ikke hørt værmeldingen som lød på sterk vest/sørvest kuling, økende til liten storm. Noe sydøst for Bjørsetholmen gikk de seg på et skjær ca kl 19 30 og skuta la seg over slik at rekka låg i vatnet. Batteriet ble ikke skadd og det var lys ombord og i lanternene. Odd Kjørsvik var havnevakt og såg det hele. Han fikk med seg Kåre Kallmyr fra politiet og Kjell Artur Hammerø med reketråleren Rogfinn for å berge det som berges kunne. Kjørsvik og Kalmyr rodde bort til havaristen og fikk etter mye strev og viderverdigheter berget de to som var ombord. Det var enda forholdsvis stille sjø mens de var ved havaristen, men i det de kom om bord i Rogfinn blåste det opp til storm. Det var med nød og neppe de kom seg til lands.

Elbred rak opp på Bjørsetholmen hvor den ble liggende i mange måneder før den ble tauet ut og senket på dypt vann.

Kaspar Nyhagen og en kamerat omkom noen få år senere (1974) under fiske på sørsiden av Hjertøytangene. Nyhagen ble ikke funnet.

Kilder:

  • Johan Ottesen: Elbred. Skipshjørnet. Sunnmørsposten 25.11.2006
  • Havnekaptein Odd Kjørsvik, Molde
  • Kjell Sande, Malmefjorden
  • Lasse Vike, Molde/Oslo
  • Fritz Røsberg, Molde
  • Kåre Lange, Molde
  • Skipsregisteret, Molde bymuseum

Del

Arkiv: artikler

Kvalfangst

Berit Drejer, Bjørn Ringstad, Per Arnt Harnes, Ole Mindor Myklebust og Ottar Befring forteller.

Les mer.

Det spøker i Molde og Romsdal

Hvem er det som går igjen i Superbgården hvor Molde bymuseums fortellerkvelder blir arrangert? Hvorfor ble læreren livredd og sendte elevene hjem fra skolen? Hva skjedde da mørebiskopen drev åndeutjaging i Molde?

Les mer.

Husker du sjauerne på kaia?

Nå kan du se bilder av dem i en unik fotoutstilling Molde bymuseum har laget i butikkvinduene i Amtmann Krohgs gate 3. Bildene viser byens fargerike sjauere og transportarbeidere i arbeid. Utstillingen gir et lite blikk tilbake på livet på kaia rundt 1950. Utstillingen På kaia er åpen døgnet rundt, er gratis og blir stående ut januar.

Les mer.

Første nordmann på Nordpolen?

Moldes ukjente polfarer Trygve Berge viser film og forteller fra Nordpolen, Nordvestpassasjen, Svalbard og jorda rundt med Saga Siglar.

Les mer.